Använd Mobilt BankID för att ändra ditt lösenord till dator, Office365, VPN, kopiator samt lönesystem.

IT-enheten kommer aldrig kontakta dig över telefon eller e-post och be dig använda Mobilt BankID, använd aldrig Mobilt BankID om du är osäker på vem du pratar med.


För att byta ditt lösenord vid en kommunal dator när du är på plats i kommunen:

Om du är inloggad på datorn:

  • Klicka Ctrl+Alt+Del samtidigt
  • Välj "Ändra lösenord"
  • Fyll i ditt gamla lösenord och därefter det lösenord du vill byta till två gånger
  • Klicka på OK 
  • Ditt lösenord är nu ändrat.

Om du inte är inloggad på datorn:

  • Klicka på Återställ lösenord under ditt namn vid inloggningsrutan (Du kan också klicka på Lösenordsåterställning längst ned till vänster)
  • Skriv in ditt användarnamn eller epost. (Detta steg kan hoppas över om du blir automatiskt inloggad på återställningssidan)
  • Scanna QR-koden med hjälp av BankID-appen i din mobiltelefon och skriv in din säkerhetskod.
  • Välj ett nytt lösenord som uppfyller kraven som specificeras på sidan.
  • Klicka OK
  • Ditt lösenord är nu ändrat.

För att byta ditt lösenord när du inte är på plats i kommunens nät, följ dessa steg:
  • Surfa till helpdesk.vingaker.se
  • Klicka på återställ lösenord.
  • Skriv in ditt användarnamn eller epost.
  • Scanna QR-koden med hjälp av BankID-appen i din mobiltelefon och skriv in din säkerhetskod.
  • Välj ett nytt lösenord som uppfyller kraven som specificeras på sidan.
  • Klicka OK
  • Ditt lösenord är nu ändrat.



Om du inte har har BankID eller inte har möjlighet att använda BankID, kontakta helpdesk på 0151-192 00 eller be din chef/Administratör skicka in ett ärende till helpdesk@vingaker.se så kollar vi på en alternativ lösning.